1-2
yaş arasındaki dönemde;
Çocuğun bilişsel ve sözel yetenekleri gelişmeye başlamıştır. Ancak neden diş tedavisi yapılması gerektiğini anlayamazlar. Tedaviyi anlatmak yerine gözlemledikleri davranışları aynen yansıtma özelliklerinden yararlanılabilir.
2-3
yaş;
Özerklik
dönemidir. Ele avuca sığmaz öfkeli, vurucu-kırıcı, saldırgandır ve söylenenlerin tersini yapar. İstekleri
olmazsa çıldırmışcasına ağlar. Özerkliğine aykırı düşen her şeye direnç
gösterir, protesto eder. Bu yaşlarda anne ve babanın söylediklerine tepkili
olduğu için onların tedavi sırasında pasif kalmaları sağlanmalıdır.
3-6
yaş;
Özerklik döneminin inatçılığı geçmiş, daha uyumlu bir çocuk olmuştur. Dönemin en önemli özelliği yardımı çok sevmeleridir. Tedavi sırasında çocuğun sanki tedaviye yardım ediyormuş gibi hissettirilmesi işbirliğini arttıracaktır. Örneğin; pamuk tamponun tutturulması gibi
4 yaşından
sonra korkularda azalma olur ancak kanama ve yaralanma korkusu artmıştır.
Bu
yaşlarda çocukta özdeşlik duygusu da çok gelişmiştir. Anne-babayı taklit etme
ve onlara hayranlık hat safhadadır. Onların yaptıklarını yapmak onlara
kendilerini beğendirmek isterler.
Kız
çocukları için anneyi erkek çocukları için babayı koltuğa oturtup sanki tedavi
yapıyormuş gibi davranmak çocuğun işbirliğini sağlayacaktır.
5 yaşından sonra çocukta sosyalleşme artmıştır ve korkular azalmıştır. Ebeveynlere bağlılık azaldığı için tedavi sırasında yalnız da kalabilir. Hatta bu dönemde her tür başarı kendisi için önemli olduğu ve üstünlük olarak algılandığı için yalnız tedavi konusunda teşvik edilebilir.
tedavilerinin
ertelendiği bir dönemdir.
Çocukların Uyumunu Değerlendirmek için hazırlanan bir takım skalalar bulunur. Örneğin çocuk tedaviyi kabul ediyor ve sorun çıkarmıyorsa Uyumlu olarak nitelendirilir.Bu sınıflandırmalar içerisinde Uyumsuz ve Kesinlikle Negatif sınıflamasına dahil edilen tedaviyi reddeden, sürekli ağlayan, koltukta sabit durmayan, kendini yaralama riski olan çocuklarda normal davranış kontrol teknikleri yeterli olmadığından Sedasyon ve Genel Anestezi tekniklerine yönelmek gerekir. ( Detaylı bilgi için Çocuklarda Sedasyon ve Genel Anestezi başlığımıza göz atın. )